BOLUS (BOLNİSİ) RAYONU - 01 Elmi Məqalələr, Bolus, Müşfiq Borçalı 13 сентября 2021 BOLUS (VƏ YA BOLULUS) - Qədim Borçalı mahalının mərkəzi ərazisində yerləşən indiki Bolnisi rayonunun əvvəlki qədim adıdır. Bu oykonim, çox güman ki, türk dillərində «bolluq» mənasını bildirən «bol» və «əyalət, nahiyə, bölgə» mənalarını bildirən «ulus» sözlərinin birləşməsindən düzəlmiş və bu ərazidəki Bolus və ya Bolulus (indiki Bolnisi) çayının adı ilə əlaqədar yaranmışdır. Ümumi mənası «bolluq məkanı, bolluq bölgəsi» deməkdir. «Bolulus», əsasən, Borçalının Bağ bölgəsində yerləşir. İndi bu bölgə Bolnisi rayonu - Bolnisi bələdiyyəsi adlanır. Bolnisi həm rayon - inzibati ərazisinin, həm rayon mərkəzinin adıdır. Bundan başqa, «Bolnisi» sözü «Bolnis Kəpənəkçi» ifadəsinin tərkibində də işlədilir. Belə ki, XX əsrin 40-cı illərindən sonra 1500 ildən çox yaşı olan Kəpənəkçi kəndi də Kvemo-Bolnisi (Aşağı Bolnisi) adlandırıldı. Tarixi Borçalı mahalına daxil olan Bolnisi bələdiyyəsi Gürcüstanın cənub-şərqində Maşavera və onun qolları olan Xaçınnıçay, Talaver (Talvar – yerli əhali buranı Tənəklik də adlandırır) və Sağsağanlıçay çaylarının hövzəsində yerləşir. Aşağı Kartli mxaresinin mərkəzi olan Rustavi şəhərindən 65 km qərbdə, paytaxt Tiflisdən isə 63 km cənub-qərbdə yerləşir. Ərazisi əsasən dağətəyi və alçaq dağlıq zonada yerləşməklə əhəmiyyətli bir hissəsi meşələrlə örtülüdür. Ən uca nöqtəsi 2141 metrə çatan Lök dağıdır. Coğrafi mövqeyi: Bolnisi şəhəri - Ölkənin cənub-şərqində, Tiflisdən 63 km cənub-şərqdə, Maşaver çayının sol sahilində, Tapan dağının güneyində yerləşir. 1917-ci ilə qədər Tiflis Quberniyasnin Borçalı qəzasına, 1929-cu ilədək Gurcüstan SSR-in Lüksenburq rayonuna daxil olmuş, 1929-cu ildən Lüksenburq rayonu statusu almışdı, 1947-ildən Bolnisi rayonu adlanır. 1963-66-cı illərdə Marneuli və Dmanisi rayonlarını da əhatə etmişdi, 1966-cı ildə indiki sərhədləri daxilində Bolnisi rayonuna çevrilib. Hazırda Kvemo-Kartli diyarına (mxaresinə) daxildir. Şimalda Tetri Skaro (Ağbulaq), şərqdə Marneuli (Sarvan), qərbdə Dmanisi, cənubda isə Ermənistan Respublikasının Taşır vilayəti ilə həmsərhəddir.Hüduları cənubda Ermenistan, qərbdə Dmanisi rayonu, şərqdə və cənub-şərqdə Marneuli rayonu, şimalda Tetricigaro rayonu ilə əhatələnib. Ərazisindən Xram, Maşaver çayları axır, avtomobil və dəmiryolu keçir.Ərazisi: 804 kv. km., o cümlədən kənd təsərrüfatına yararlı 390 kv. km. Təməl qazıntı zənginliyi barit, tuf, Madneulə polimetal yatağıdır. İqtisadiyyatının əsasını kənd təsərrüfatı, o cümlədən üzümçülük, tərəvəzçilik, faraş kartofçuluq, heyvandarlıq təşkil edir.Tarixi: - Çar Rusiyası Güney Qafqazda öz işğalını başa çatdırdıqdan sonra 1815-1818-ci illərdə bu ərazilərə almanlar köçürülüb. Beləliklə də, Bağ Borçalısının mərkəzi hissəsində yeni bir alman yaşayış məntəqəsi yarandı. Bu məntəqə Yekaterinfeld adlandırılıb. 1921-ci ildə Gürcüstanda Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra Yekaterinfeldin adı dəyişdirilib Lüksemburq qoyulub. 1941-ci ildə Almaniya-SSRİ müharibəsi başlanan kimi SSRİ hökuməti tərəfindən bu ərazidə təxminən 125 illik tarixə malik olan almanları Sibirə, Qazaxıstana və Orta Asiyaya sürgün ediliblər… 1943-cu ildə almanların Lüksemburq qəsəbəsindən sürgünü başa çatdıqdan sonra yaxınlıqdakı Cürük Qəmərli kəndinin əhalisi bura köçürülüb, kənd ləğv edilib və qəsəbə Bolnisi adlandırılıb. Eyni zamanda həmin illərdə Bolnisiyə Qərbi Gürcüstandan gürcülər gətirilib. Beləliklə də tarixən onun qərb tərəfindəki qurtaracağında yerləşmiş sabiq Cürük Qəmərli kəndinin torpaqları hesabına qəsəbə böyüyüb. 1967-ci ildən Bolnisi qəsə-bəsinə şəhər statusu verilib Bu şəhərdə bir sıra xalqların nümayəndələri, o cümlədən, azərbaycanlılar, gürcülər, ermənilər, ruslar, osetinlər, yunanlar və başqaları birlikdə yaşayırıblar. Bolnisi şəhərində 740 azərbaycanlı ailəsi, başqa sözlə, 3 min nəfərdən çox soydaşımız məskunlaşmışdı. Təəssüflər olsun ki, 70 il dünyaya meydan oxuyan SSRİ imperiyası çökdüyü zaman keçmiş SSRİ hökuməti xalqlar arasında «milli-ədavət toxumu» səpdi. Bu «toxum» tez cücərti verdi. Z.Qamsaxurdiya hökuməti Azərbaycan millətindən olan əhalini Gürcüstandan çıxarmağa başladı. Onların arasında ilk «çıxarılanlar, qovulanlar» Bolnisi şəhərinin azərbaycanlı sakinləri oldular. Əhalisi: 1989-cu ildə 67700 nəfər, 2002-ci ildə 74301 nəfər (hər kv/km-ə 92,4 nəfər; ölkə əhalisinin 1.7%-i) olub. 1 yanvar 2012-ci il tarixinə olan rəsmi təxminə əsasən rayon əhalisi 78.7 min nəfərdir. Əhalinin sıxlığı 1 km²-ə üçün 97,8 nəfərdir. Sosial vəziyyətin çətinliyi səbəbindən yüksək emiqrasiya nəticəsində rayonun əhalisi 1989-cu ildən 2012-ci ilə qədərki 23 il ərzində 2.8 min nəfər, yəni 3.44 % azalmışdır.Bolnisi rayonunun tərkibində hazırda 1 şəhər (Bolnisi), 2 qəsəbə (Tamarisi və Kazreti), 11 kənd məclisi, 45 kənd var. İnzibati mərkəzi Bolnisi şəhəridir. 37 kəndin əhalisi elliklə azərbaycanlılardır. Soydaşlarımız Kvemo-Bolnisi (Kəpənəkçi), Faxralı, Saraclı, Arıxlı, Darbaz, Qoçulu, Abdallı, Arakol, Daşdıoğullar, Dəmirli, Güləver, Qoşakilsə, Mığırlı, Musoprian, Müşevən, Qaradaş, Qaratikan, Hasanxocalı, İmirhəsən, Kolagir, Əsmələr, Molla-Əhmədli, Bala Muğanlı, Bərtəkər, Cəfərli, İncəoğlu, Şəmşiöyü, Sisqala (Saalıoğlu), Sarallar, Zol-Göyəc, Kipircik, Ağalar, Şahbuzlu kəndlərində tamamilə, Qazret, Tamaris qəsəbələrində, (Ayorta (Akaurt), Sənəb, Çataq (Poladauri) kəndlərində gürcülərlə bərabər yaşayırlar.Etnik tərkibi: Soydaşlarımız 1979-cu ildə 45914 nəfər (66.9%), 1989-cu ildə 53808 (66%), 2002-ci ildə 49026 nəfər (kənd əhalisinin 85%-i), 2006-cı ildə 51600 nəfər.1989-cu ildə əhalinin siyahıya alınmasına görə Bolnisi rayonunda soydaşlarımız 53808 nəfər olub, bu da rayon əhalisinin 66%-i deməkdir. 2002-ci ildə isə, soydaşlarımız 49025 nəfər olub. Bu da kənd əhalisinin 85% deməkdir. Çünki 1990-cı illərdə rayonun Bolnisi şəhərindən və Kazreti şəhər tipli qəsəbəsindən soydaşlarımız qeyri-qanuni olaraq çıxarılmışdır... Bu da Bolnisi rayonunda yaşayan soydaşlarımızın təxminən 5000 nəfər azalmasına səbəb olmuşdur. Hazırda Bolnisi rayonunda 1 şəhər, 2 qəsəbə, 11 kənd məclisi, 45 kənd var. 37 kəndin əhalisi elliklə azərbaycanlılardır. Rayo-nun indi 80.000 nəfərə yaxın əhalisi var ki, onun da təxminən 70 %-ini soydaşlarımız təşkil edirlər.Mərkəzi: Bolnisi şəhəri.1967-ci ildən şəhərdir. Buradan soydaşlarımız (702 ailə) 1990-1991-ci illərdə qovulmuşlar. Rəsmi statistikaya görə Bolnisi şəhərində 2002-ci ildə çox az sayda (cəmi 2 ailə) azərbaycanlı qalmışdır.Hazırda isə cəmi 36 azərbaycanlı ailəsi yaşamaqdadır… Onu da qeyd edək ki, 1970-1980-i illərdə rayon əhalisinin 65%-dən çoxunu azərbaycanlılar təşkil etdiyi kimi, o dövrün rayon-inzibati təşkilatlarında işləyənlərin, bəlkə də, 70%-ə qədəri də azərbaycanlılar idi. İndi əhalinin faiz nisbəti qalxsa da, rayon - inzibati təşkilatlarında işləyənlərin sayı, bəlkə, heç 1%- də təşkil etmir. Güman ki, bu barədə həm Gürcüstan hökuməti, həm də Bolnisi rayonuna rəhbərlik edən təşkilatlar düşünəcəklər…Maarif: 39 Azərbaycan məktəbi, o cümlədən 13 orta, 14 təməl, 2 elementar, 10-u ibtidai məktəb və 5830 nəfər azərbaycanlı şagird, 799 nəfər azərbaycanlı müəllim olub.Onu da qeyd edək ki, 1930-cu illərdən 1990-cı ilə qədər Bolnisi şəhərində Azərbaycan dilində müxtəlif illərdə Kənd Təssərrüfatı Texnikumu, Tibb Məktəbi, M.F.Axundzadə adına orta məktəb, mədəniyyət mərkəzi, xalq teatrı, «Könül» ansamblı fəaliyyət göstərmişdir.Mətbuat:1935-ci ildən «Al bayraq», sonralar «Qələbə bayrağı», 1990-cı ildən isə «Bolnisi» adlı rayon qəzeti Azərbaycan və gürcü dilərində nəşr olunmuşdur. Qəzetin inkişafında və təlatümlü «yenidənqurma» illərindən sonra nəşr olunmasında mərhum Cəlil Binnətovun, Xəlil Allahverdiyevin, Rəşid Faxralının, Musa Çobanovun, Müşfiq Çobanlının və başqalarının xidmətlərini heç vaxt unutmaq olmaz.Sevindirici haldır ki, son illərdə dəyərli ziyalımız Əlixan Yəhyaoğlunun təşəbbüsü və böyük əməyi sayəsində Bolisidə Azərbaycan Mədəniyyət Mərkəzi yaradılmış və onun özünün redaktorluğu ilə "ÜMİD" adlı qəzet nəşr olunmağa başlamışdır.Toponimləri: 1990-cı illərdə azərbaycanlı kənd toponimləri başqa adlarla əvəzlənməyə cəhd göstərilib, o cümlədən: Abdallı – Cavşaniani (Cavşanlı), Arakel – Zezvnar, Arıxlı – Naxidur (Anaxatır), Bala Muğanlı – Parizi (Pəhriz), Cəfərli – Samtredo, Daşdıoğullar – Muxran, Dəmirli – Xaxalacvar, Əsmələr – Mcğnet, Faxralı – Talaver, Yuxarı Güləver – Cipor, Aşağı Güləver – Qeta (Gədi), Hasanxocalı – Xidisqğuri (Körpüqulağı), İmirhəsən – Savanet, İncəoğlu – Zemo-Bolnis, Kolagir – Surtav, Qaradaş – İcri, Qoçulu – Capala, Qoşaisə – Arkevani, Mığırlı – Vanat, Molla-Əhmədli – Xataveti, Babakişilər (Musaprian) – Potsxveriani, Sarallar – Zvaret, Saraçlı – Mamxut, Sisqala – Creş.BOLNİSİ RAYONUNDAKI KƏNDLƏR:Abdallı (Cavşanlı) kəndi (geniş)Ağalar kəndiAkaurt (Ayorta) kəndiArakol - Arakel (Zezvnar) kəndiArıxlı (Anahatir) kəndi (geniş)Babakişilər - Musoprian (Pochivarli) kəndiBala Muğanli (Pəhriz) kəndiBala Darbaz kəndiBalıc kəndiBəytəkər - Bərtəkər (Bəytəkər) kəndiÇəfərli (Samgeret) kəndiDarbaz kəndiDaşdıqullar (Muxran) kəndiDəllər (Müşəvən) kəndiDəmirli kəndiƏsmələr (Mecğnet) kəndiFaxralı (Dələver) kəndi (geniş)Güləver kəndiHasanxocalı (Hidiskğuri-körpüqulaği) kəndiİmirhəsən (Savanet) kəndiİncəoğlu (Zemo-Bolnisi) kəndiQaradaş (İçri, Qaraçöp) kəndiQaratikan kəndiKazret qəsəbəsiKəpənəkçi (Kvemo-Bolnisi) kəndiKipircik kəndiQoçulu (Capala) kəndiKolagir (Curtav) kəndiQoşakilsə (Erkevan) kəndiMığırlı (Vanat) kəndiMolla Əhmədli (Hatavet) kəndiPoladauri kəndiSamsevris (Şəmşiöyü) kəndiSarallar (Ziyarət) kəndiSaraclı (Mamhut) kəndiSənəb - Senef kəndiSisqala (Sayalıoğlu) kəndiŞahbuzlu kəndiTamariz qəsəbəsiTanziya kəndiZol-Göyəc kəndi P.S.: ƏZİZ OXUCULARIMIZ!.. ULU BORÇALImızdakı bu və ya digər QƏDİM KƏNDLƏRİMİZLƏ,EL-OBALARIMIZLA, bir sözlə TOPONİMLƏRİMİZLƏ, eləcə dəBU BÖLGƏNİN MƏŞHURLARI ilə bağlıÖZ QEYDLƏRİNİZİ və DƏYƏRLİ MÜLAHİZƏLƏRİNİZİ BİZƏ YAZMAĞINIZI XAHİŞ EDİRİK!..ƏVVƏLCƏDƏN TƏŞƏKKÜR EDİR VƏ SİZLƏRƏ UĞURLAR ARZULAYIRIQ!..Böyük hörmət və ehtiramla, MÜŞFİQ BORÇALI.Ünvanlarımız:[email protected]və ya:[email protected]BOLULUS (İNDİ BOLNİSİ RAYONU):BOLUS (VƏ YA BOLULUS) - Qədim Borçalının mərkəzi ərazisində yerləşən indiki Bolnisi rayonunun əvvəlki qədim adıdır. Tiflisdən 63 km cənub-şərqdə, Maşaver çayının sol sahilində, Tapan dağının güneyində yerləşir. Bu oykonim, çox güman ki, türk dillərində «bolluq» mənasını bildirən «bol» və «əyalət, nahiyə, bölgə» mənalarını bildirən «ulus» sözlərinin birləşməsindən düzəlmiş və bu ərazidəki Bolus və ya Bolulus (indiki Bolnisi) çayının adı ilə əlaqədar yaranmışdır. Ümumi mənası «bolluq məkanı, bolluq bölgəsi» deməkdir. «Bolulus», əsasən, Borçalının Bağ bölgəsində yerləşir. İndi bu bölgə Bolnisi rayonu adlanır. Bolnisi həm rayon - inzibati ərazisinin, həm rayon mərkəzinin adıdır. Bundan başqa, «Bolnisi» sözü «Bolnis Kəpənəkçi» ifadəsinin tərkibində də işlədilir. Beləcə də, XX əsrin 40-cı illərindən sonra 1500 ildən çox yaşı olan Kəpənəkçi kəndi də Kvemo-Bolnisi (Aşağı Bolnisi) adlandırıldı. İndiki Bolnisi şəhərinin ərazisi də tarixən onun qərb tərəfindəki qurtaracağında yerləşmiş Cürük Qəmərli kəndinin torpaqları olub. Çar Rusiyası Güney Qafqazda öz işğalını başa çatdırdıqdan sonra 1815-1818-ci illərdə bu ərazilərə almanlar köçürülüb yerləşdirildi. Beləcə də, Bağ Borçalısının mərkəzi hissəsində yeni bir alman yaşayış məntəqəsi yarandı. Bu məntəqə Yekaterinfeld adlandırıldı. 1921-ci ildə Gürcüstanda Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra Yekaterinfeldin adı dəyişdirilib Lüksemburq qoyuldu. 1941-ci ildə Almaniya-SSRİ müharibəsi başlanan kimi SSRİ hökuməti tərəfindən bu ərazidə təxminən 125 illik tarixə malik olan almanlar Sibirə, Qazaxıstana və Orta Asiyaya sürgün edildilər…Bundan sonra, Lüksemburq qəsəbəsinə Cürük Qəmərli kəndinin əhalisi köçürüldü və kənd ləğv edildi. Eyni zamanda Lüksemburq qəsəbəsinə Qərbi Gürcüstandan gürcülər gətirildi. Beləliklə, sabiq Lüksemburq qəsəbəsinin də adı dəyişdirilib, Bolnisi qoyuldu. 1967-ci ildən Bolnisi qəsəbəsinə şəhər statusu verildi. Bu şəhərdə bir sıra xalqların nümayəndələri, o cümlədən, gürcülər, azərbaycanlılar, ermənilər, ruslar, osetinlər, yunanlar və başqaları yaşayırdılar. Bolnisi şəhərində 740 azərbaycanlı ailəsi, başqa sözlə, 3 min nəfərdən çox soydaşımız məskunlaşmışdı. Təəssüflər olsun ki, 70 il dünyaya meydan oxuyan SSRİ imperiyası çökdüyü zaman keçmiş SSRİ hökuməti xalqlar arasında «milli-ədavət toxumu» səpdi. Bu «toxum» tez cücərti verdi. Z.Qamsaxurdiya hökuməti Azərbaycan millətindən olan əhalini Gürcüstandan çıxarmağa başladı. Onların arasında ilk «çıxarılanlar, qovulanlar» Bolnisi şəhərinin azərbaycanlı sakinləri oldular. 1989-cu ildə əhalinin siyahıya alınmasına görə Bolnisi rayonunda soydaşlarımız 53808 nəfər olub, bu da rayon əhalisinin 66%-i deməkdir. 2002-ci ildə isə, soydaşlarımız 49025 nəfər olub. Bu da kənd əhalisinin 85% deməkdir. Çünki 1990-cı illərdə rayonun Bolnisi şəhərindən və Kazreti şəhər tipli qəsəbəsindən soydaşlarımız qeyri-qanuni olaraq çıxarılmışdır... Bu da Bolnisi rayonunda yaşayan soydaşlarımızın təxminən 5000 nəfər azalmasına səbəb olmuşdur. Hazırda Bolnisi rayonunda 1 şəhər, 2 qəsəbə, 11 kənd məclisi, 45 kənd var. 37 kəndin əhalisi elliklə azərbaycanlılardır. Rayonun indi 80.000 nəfərə yaxın əhalisi var ki, onun da təxminən 70 %-ini soydaşlarımız təşkil edirlər.Bolnisi şəhərində isə hazırda cəmi 36 azərbaycanlı ailəsi yaşamaqdadır… Onu da qeyd edək ki, 1970-1980-i illərdə rayon əhalisinin 65%-dən çoxunu azərbaycanlılar təşkil etdiyi kimi, o dövrün rayon-inzibati təşkilatlarında işləyənlərin, bəlkə də, 70%-ə qədəri də azərbaycanlılar idi. İndi əhalinin faiz nisbəti qalxsa da, rayon - inzibati təşkilatlarında işləyənlərin sayı, bəlkə, heç 1%- də təşkil etmir. Güman ki, bu barədə həm Gürcüstan hökuməti, həm də Bolnisi rayonuna rəhbərlik edən təşkilatlar düşünəcəklər…Onu da qeyd edək ki, 1930-cu illərdən 1990-cı ilə qədər Bolnisi şəhərində Azərbaycan dilində Kənd Təssərrüfatı Texnikumu, Tibb Məktəbi, M.F.Axundzadə adına orta məktəb, mədəniyyət mərkəzi, xalq teatrı, «Könül» ansamblı fəaliyyət göstərmiş, 1935-ci ildən «Al bayraq», sonralar «Qələbə bayrağı», 1990-cı ildən isə «Bolnisi» adlı qəzet Azərbaycan və gürcü dilərində nəşr olunmuşdur. Qəzetin inkişafında və təlatümlü «yenidənqurma» illərindən sonra nəşr olunmasında mərhum Cəlil Binnətovun, Xəlil Allahverdiyevin, Rəşid Faxralının, Musa Çobanovun, Müşfiq Çobanlının və başqalarının xidmətlərini heç vaxt unutmaq olmaz.BOLNİSİ BƏLƏDİYYƏSİXIX yüzilliyin əvvəllərinə qədər Bolnisi bələdiyyəsinin ərazisi müsəlman-türk Azərbaycan dövlətlərinin, çar Rusiyası tərəfindən işğalı ərəfəsində isə Borçalı sultanlığınn tərkibində olmuşdur. İndiki Bolnisi şəhəri 1818-ci ilin payızında azərbaycanlılar yaşamış Çörük Qəmərli kəndinin yerində və rus çarı I Pavelin qızı Yekaterinanın şərəfinə almanlar üçün salınmışdır. I Napoleon müharibələri zamanı təsərrüfatları dağıdılmış 116 alman ailəsinin yerləşdirildiyi qəsəbə Yekaterinenfeld adlandırılmışdır. Gürcüstanda sovet rejimi qurulduqdan sonra 1921-ci ildən qəsəbənin adı dəyişdirilərək, alman kommunisti Roza Lüksemburqun şərəfinə Lüksemburq adlandırılmışdır. Almaniyanın SSRİ-yə hücumu nəticəsində 1941-ci ilin oktyabrında Lüksemburq almanları Qazaxıstana sürgün edilmiş və 1943-cü ildə qəsəbənin adı dəyişdirələrək Bolnisi olmuşdur. 1967-ci ilin dekabrında Bolnisi qəsəbəsinə şəhər statusu verilmişdir.Bolnisidə (Çörük Qəmərli) ən qədim xristian məbədi – Sioni yerləşir. Görkəmli albanşünas alim alim K.Treverin fikrincə Bolnisi Sionu tikinti üslubuna görə alban xristian məbədləri ilə tam eyniyyət təşkil edir və gürcü-erməni kilsələrindən səkkizguşəli rəsmləri ilə seçilirlər. Gürcü tədqiqatçısı A.Şanidzenin fikrincə V-VI əsrlərdə indi Gürcüstan ərazisində olan tarixi Albaniya torpaqlarında inşa olunmuş xristian məbədlərindən tapılan yazılar gürcülərin şərq qonşuları olan və Albaniya dövlətinə daxil olan “xerami” adlı xalqın dilində yazılmışdır. Qeyd etmək lazımdır ki Bolnisi bələdiyyəsi ərazisindəki Faxralı kəndində də “səkkiz ayaq” adlanan məbəd vardır. Bolnisi azərbaycanlılarının soykökündə iştirak etmiş ən qədim türk tayfaları iskitlər və kimmerlər olmuşdur. Kimmerlərlə bağlı olan toponim ərazisində indiki Bolnisi şəhərinin salındığı Çörük Qəmərli kəndi hesab oluna bilər. Bolnisi azərbaycanlılarının soykökündə iştirak etmiş digər türk tayfası olan xəzərlərin adı indi bələdiyyənin tərkibinə daxil olan “Xazar+eti” (Kazreti) qəsəbəsinin adında qorunub saxlanılmışdır. Bolnisi bələdiyyəsinin ümumi sahəsi 804 km² - dir. 1 şəhər,2 qəsəbə və 45 kənddən ibarət bələdiyyənin əhalisinin əksəriyyətini Azərbaycan türkləri təşkil edir.Prefektliyə daxil olan kəndlərin 37-də azərbaycanlılar yaşayırlar. Bu da bələdiyyə əhalisinin 65,98 %-ni təşkil edir. 1989-cu ildən başlayaraq Bolnisi şəhər mərkəzindən və Kazreti qəsəbəsindən qovulan azərbaycanlıların evlərinə gürcülərin yerləşdirilməsi bölgənin etnik tərkibinin dəyişməsinə səbəb olmuşdur. Qalan kəndlərin 6-da gürcülər, 2-də isə ermənilər üstünlük təşkil edir. Bələdiyyənin inzibati ərazisinə daxil olan 2 azərbaycanlı kəndi - Faxralı və Bolus Kəpənəkçisi əhalisinin sayına görə Gürcüstanın ilk onluğuna aid olan ən iri kəndlər sırasına daxildir.Keçən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində Bolnisi və Kazreti şəhərlərində aparılmış etnik təmizləmə əməliyyatları ilə əlaqədar olaraq rayonun kənd əhalisinin 85%-i azərbaycanlılardan ibarət olduğu halda, şəhər əhalisi üzrə bu göstərici cəmisi 4.2%-ə düşmüşdür.Eyni zamanda Bolnisi bələdəyyəsinə daxil olan Azərbaycan türklərinin qədimdən yaşadıqları yurd yerlərinin adları süni şəkildə gürcüləşdirilmişdir. Ayorta, Darvaz və Beytəkər kəndlərinin adları saxlansa da qalan azərbaycanlılar kəndlərinin adı dəyişdirilmişdir. Nəticədə Sayalı oğlu kəndi Balaxuriyə, Mığırlı Vanatiyə, Aşağı Güləver Qetaya, Abdallı Djavşnianiyə, Zol Güvəc Dzveli Kveşiyə, Aragöl Dzedzvnarianiyə,Sarallar Zvaretiyə, Yuxarı Qoşakilsə Zemo-Arkevaniyə, Qaradaşlı İtsriaya, Aşağı Qoşakilsə Kvemo-Arkevaniyə, Kəpənəkçi Kvemo Bolnisiyə, Saraçlı Mamxutiyə, Daşlıqullar Muxranaya, Dəllər Muşevaniyə, Əsmələr Msknetiyə, Arıxlı Naxiduriyə, Bala Darvaz Patara-Darbaziyə, Çatax Poladauiriyə, Babakişilər Potsxveraniyə, Qaratikan Saberetiyə, İmirhəsən Savanetiyə, Cəfərli Samtredoya, Şəmşi evi Samtevrisiyə, Faxralı Telavariyə, Molla Əhmədli Xatavetiyə, Dəmirli Xaxaladjvariyə, Həsən Xocalı Xidiskuriyə, Yuxarı Güləver Tsiporiyə, Kolayır Tsurtaviyə, Qoçulu Çapalaya, Sisqala Çreşiyə, İncə oğlu isə Şua Bolnisiyə “çevrilmiş”dir. ABDALLI (AVDALLI) - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin Bolulus, indiki Bolnisi rayonunda Maşaver çayının sol sahilində, rayon mərkəzindən 11 km günbatarda, Tiflis-Bolnis-İrəvan avtomobil yolunun kənarında, dəniz səviyyəsindən 620 m yüksəklikdə yerləşən qədim türk kəndinin adıdır. Son illərdə, çox təəssüflər olsun ki, Abdallının adı dəyişdirilib, gürcü dilində «Cavaxi» qoyulub. Əhalisi 1000 nəfərə yaxındır. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1927-ci ildə yaradılıb. Tanınmış ictimaiyətçilər Məmməd Məmmədov, İsvahan Şamilov, Kamal Nəviyev və b. bu kəndin yetirmələridir.Kəndin yaxınında qaya üstündəki qədim qalanı Koroğlu qalası adlandırırlar. Abdallı kəndinin adı «avdal» və ya «abdal» etnonimi ilə bağlıdır. Azərbaycanda bu etnonim ilə bağlı bir sıra oykonimlər vardır. O cümlədən, Ağdam rayonunda Abdal və Tovuz rayonunda Abdal, Oğuz rayonunda Abdallı, Xanlar rayonunda Çoban Abdallı kəndləri vardır.. Qəbələ rayonunda Nis Avdallı, Qubadlı rayonunda Abdalanlı, Qərbi Azərbaycanda (indiki Ermənistanda), xüsusilə sabiq İrəvan xanlığının Qəripbasar və Qırxbulaq mahallarında Avdallar kəndləri vardır. Həmçinin, Azərbaycanın qədim və dilbər guşələrindən olan və hazirda düşmən erməni qəsbkarlarının əsarətində olan Laçın şəhəri də 1923-cü ilə qədər Avdallar adlanmışdır. (Mənbələrin verdiyi məlumatlara görə, Avdal qədim türk tayfalarından biri olmuşdur.) Böyük Qafqaz dağlarının yamaclarında - Naxçıvan ərazisində Avdal dağı (oronimi), Araz çayı vadisində və həmçinin, Azərbaycanın digər bölgələrində də bir neçə Avdal yurdu, Avdal ocağı deyilən yerlər qeyd olunmuşdur. Həmçinin, Türkiyədə, Əfqanıstanda, Qaraçay və Balkarlarda, İraqda Avdal etnonimi ilə bağlı bir çox abidə və kəndlər mövcuddur. Bu isə, «avdal» tayfasının qədim zamanlarda əsrlər boyu köçəri həyat keçirməsi və müxtəlif tayfalar tərəfindən sıxışdırılması ilə əlaqədardır. Avdal sözünün ümumi mənası «ovu qoruyan, ova arxa olan», türkdilli xalqların mifologiyasında deyildiyi kimi «ov tanrısı» deməkdir. Klassik Azərbaycan şairlərindən Nəsimi və Şah İsmayıl Xətayi də avdal tayfasından olmuşlar. AĞALIQ (AĞALAR) - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin Bolulus (indiki Bolnisi rayonu) nahiyəsində Kəpənəkçi kəndinin yaxınlığında, Bolnisçayının sahilində, rayon mərkəzindən 8 km güneydə yerləşən qədim türk kəndinin adıdır. Əhalisi 112 nəfərdir. Bu oykonim «ağa» sözü ilə «-lıq» şəkilçisinin birləşməsindən yaranıb. AYORTA (AKAURT-AKAYURD) - Qədim Borçalının Bolnisi rayonunda Maşaver çayının sol tərəfində, rayon mərkəzindən 12 km günbatarda, dəniz səviyyəsindən 720 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonimi Ağa yurdu deyimiylə, yaxud türk dilindəki «aka» (böyük qardaş) və yurd sözləriylə əlaqələndirirlər. Bu kəndin adı rəsmi sənədlərdə Akaurt kimi rəsmiləşdirilib. Yaxınlıqda V-VIII əsrlərə Aid iri dördkünc daşlarla hörülmüş memarlıq abidəsi aşkarlanıb. Əhalisi 1100 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1922-ci ildə yaradılıb. Filoloq-alim Razim Məmmədli, Əməkdar müəllimlər Əli və Nofəl Məmmədovlar, ictimaiyətçilər Vaqif Mustafayev, Veysəl Məmmədov, hüquq-mühafizəçiləri Abdulla və Hacı Məmmədovlar və b. bu kəndin yetirmələridir.ARAKOL - Qədim Borçalının Bolnisi rayonunda Gədə çayının sol sahilində, rayon mərkəzindən 14 km günbatarda, dəniz səviyyəsindən 710 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim «Kol arası» mənasındadır. «Ara» və «kol» sözlərinin birləşməsindən yaranıb. Lakin rəsmi sənədlərdə bu kəndin adı təhrif olunaraq, Arakel kimi rəsmiləşdirilmişdir. Əhalisi 1000 nəfərə yaxındır. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1928-ci ildə yaradılıb. Aşıq Müslüm, dilçi-alim Vaqif İsrafilov, həkimlər Şaliko, Bayram və Həndəm Həndəmovlar və b. bu kəndin yetirmələridir.ARIXLI - Qədim Borçalının mərkəzi hissəsində Bağ Borçalının Bolulus bölgəsində - indiki Bolnisi rayonunda yerləşən ən böyük kəndlərdən biridir. Rayon mərkəzindən 15 km gündoğarda, dəniz səviyyəsindən 420 m yüksəklikdə, Ehram (Xram) çayının sağ sahilində, Marneuli-Bolnisi avtomobil yolunun kənarında, (qədim Qırmızı körpü - Sarvan - Arıxlı - Bolulus - Darvaz - Qarabulaq - Karvansaray - Pərvanə - Türkiyə ticarət yolu üstündə) yerləşən bu kəndin əhalisi hazırda 5000 nəfərdən çoxdur. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1901-ci ildə yaradılıb. El qəhrəmanları Alıağa, Koxalı Hacıxalıl ağa, Qori Seminariyasının məzunları Hüseyn, Sirəcəddin, Ziyəddin, Bahəddin, Murtuz və Ziyabəy Əfəndiyevlər, şairə Xınalı xanım, el ağsaqqalları, Ziya Əfəndi, Hüseyn Əfəndi, Hacı Mahmud Əfəndi, Nacı Nuru, Mola Bayram, Zaman ağa, Osman ağa, Yolçu Nəbioğlu, Uzunbaşoğlu Məhəmməd, Mahmud Quluyev, Mehralı Cəlilov, Əmək Qəhrəmanı Hürü Yəhyayeva, professorlar Mahmud Qəribov, Veysəl İsayev, Bayram Hacıyev, Akif Bayramov, Nizami Mustafayev, veteran müəllimlər Calal Ayvazov, Məhəmməd və Nəbi Yolçuyevlər, Mustafa İsmayılov, Şahbəddin Cəlilov, Hacı Hacıyev, Mürsəl İsayev, Mahmud Mustafayev, Əməkdar müəllim Mustafa Aslanov, Azərbaycan DİN-nin şöbə rəisi, polkovnik Mehman Mehmanov, Qəhrəman əsgər Zöhrab Yunusov, ictimaiyətçilər Məhəmməd Osmanov, Nurqələm Məmmədov, Məmməd və Ramiz Yusifovlar, Rza Qurbanov, Musa Tanrıverdiyev, Şükür İsmayılov, jurnalist Rasim Arıxlı, həkimlər İdris İsmayılov, Eyvaz İsayev və b. bu kəndin yetirmələridir.Arıxlı sözü ilə bağlı Gürcüstanda bir neçə hidrotoponimə rast gəlirik. O cümlədən, Gürcüstanda Arıxlı (Bolnisi rayonunda), Dağarıxlı (Dmanisi rayonunda) oykonimləri, Arıxlı qala (gürcü dilində Arxi tsixe - Bolnisi rayonunda), Ulu arx (gürcü dilində Arxiuli), Qara arx (böyük arx), Xan arxı (Marneuli rayonunda) adlı hidronimlər vardır.Qədim zamanlardan bəri əkinçiliklə məşğul olan türklərin-azərbaycanlıların ulu babaları suvarma işləri üçün arxlar çəkmişlər. Odur ki, «arx» sözü hələ qədim zamanlardan qonşu gürcü və erməni dillərinə də keçmişdir.«Arx» sözü ilə bağlı hidrotoponimlərin qədimdən varlığı belə bir qənaətə gətirir ki, Arıxlı oykonimi arx sözü ilə «-lı» leksik şəkilçisinin birləşməsindən əmələ gəlib, ümumi mənada əkinçilik və suvarma işləri ilə məşğul olan xalq və ya tayfa anlamını bildirib, sonradan isə Arıxlı oykoniminə çevrilibdir. Yəni bu oykonim qədim türklərin böyük bir qolu olan qıpçaqların «Arıq» tayfasının adı əsasında təşəkkül tapıb. Son illərdə qədim tarixə malik olan Arıxlının adı dəyişdirilib, gürcü dilində «Naxiduri» (?!) qoyulub. 1728-ci ilin mənbələrinə görə, Dəmirçi Həsənli nahiyəsində də iki Arıxlı adlı kənd olub. Onlardan biri Arıxlıoğlu camaatı (kəndi), digəri isə Yüzbaşı tayfasının Arıxlı camaatı (kəndi) adlanıb. 1721-ci ildə tərtib olunmuş «Dəstürül-əməl»də Arıxlı camaatı 60 evli iki tayfadan ibarət olduğu qeyd edildiyi halda, 1728-ci ildə tərtib olunmuş «Dəftəri-müfəssəli-əyaləti-Tiflis»də Yüzbaşı tayfasının Arıxlı camaatı 44 evdən ibarət olduğu göstərilir. Ehtimal ki, həmin dövrdə Arıxlı camaatının bir hissəsi indiki Dağarıxlı (Dmanisi rayonu) kəndinə köçmüş və orada məskunlaşmışdır. AŞAĞI GÜLƏVER - Bax: Güləver.BABAKİŞİLƏR («Musopriani») - Qədim Bağ Borçalısının qərbində Bolulus (indiki Bolnisi) rayonunda Gədə çayın sahilində, rayon mərkəzindən 16 km günbatarda, dəniz səviyyəsindən 760 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim türk köklü «baba» və «kişi» (-lər) sözlərinin birləşməsindən yaranıb. Ötən əsrin sonlarında bu kənd Musapirilər, XX əsrin II yarısından sonra «Musopriani» adlandırılmış, 1992-ci ildən isə «Potsxveriani» (?) kimi «gürcüləşdirilmişdir». Əhalisi 821 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1921-ci ildən fəaliyyət göstərir. Alimlər Xəlil Əliyev, Tapdıq İmanov, Əhməd Cəfərov, Vüqar Qurbanov, maarifçi Araz Abbasov və b. bu kəndin yetirmələridir.BALA DARVAZ - Qədim Bolulusun (indiki Bolnisi rayonunun) Güney səmtində - Faxralı kəndinin yaxınlığında kiçik bir kəndin adıdır. Əhalisi 40 nəfərdir. Bax: Darvaz.BALA MUĞANLI - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin Bolulus nahiyəsində (indiki Bolnisi rayonunda) kənd adıdır. Bu oykonim türk köklü «bala» sözü ilə «Muğanlı» tayfa adı əsasında yaranıb. Muğ, Muğan tayfaları qədim Midiyada əsas tafalardan olmuşdur. Rayon mərkəzindən 20 km gündoğarda, Marneuli-Bolnisi avtomobil yolunun kənarında, dəniz səviyyəsindən 410 m yüksəklikdə yerləşən bu kənddə hazırda 1300 nəfərdən çox soydaşımız yaşayır. Yaxınlıqdakı arxeoloji məskən erkən tunc dövrünə aid edilir və Daş sərdabə içində Kür-Araz mədəniyyətinə şamil olunan daşdan, gildən bəzəkli-naxışlı qablar tapılıb. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1921-ci ildən fəaliyyət göstərir. Müharibə Qəhrəmanı Xan Məmmədov, sinədəftər el ağbirçəyi Məsmə Alıqızı, ağsaqqal Məhəmməd Məmmədov, aşıq Əli Qənbərov, şairlər Vilayət Rüstəmzadə, İbadət Mövləli, Bəxtiyar Rüstəmzadə, Esmira Məmmədova, ictimaiyyətçilər Aydın və Kamandar Məmmədovlar, Abbas Abbasov, xeyriyyəçi Tofiq Əliyev və b. bu kəndin yetirmələridir.Bax: Müasir oykonimlər. Bolnisi rayonu, «Muğanlı» kəndi… Bax həmçinin: Müasir oykonimlər. Marneuli rayonu, «Muğanlı» kəndi…BALIC (Balış) - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin Bolulus nahiyəsində (indiki Bolnisi rayonunda) Ükəngər çayının sağ sahilində, rayon mərkəzindən 21 km güneydə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonimin «bal» və «iş» sözlərinin birləşməsindən düzəlməsi ehtimal olunur. Çünki burada yaşayan yerli əhali, orta əsrlərdən əsasən arıcılıqla məşğul olub, bal istehsal edibdir. Kəndin yaxınlığında orta əsrlərə aid qoç və at heykəlləri vardır. Xalqımızın tarixi inanc və inamlarına görə, qoç və at xalqımızın tarixi totemləri olmuşdur. Deməli, bu kəndin ilk sakinləri elə bizim soydaşlarımız olmuşlar. Sonralar isə, bu kənddə gürcüləşmiş ermənilər də yaşamağa başlamışlar. İndi də bu kənddə 50 nəfərə qədər soydaşımız yaşayır.BAYDARLI (Baydarrı) - Qədim Borçalının Bolulus (indiki Bolnisi) rayonunun Darvaz kəndinin yaxınlığında xarabalığı qalan kəndin adıdır. Ətraflı bax: Müasir oykonimlər. Borçalı (indiki Marneuli) rayonun BAYDAR kəndi… BƏYTƏKƏR - Qədim Borçalının Bolnisi (sabiq Bolulus) rayonundakı dağ kəndlərindən biri Bəytəkər adlanır. Güman ki, bu kəndin adı hələ Dədə Qorqud dünyasında qəbilə, qövm və tayfa mənasında işlədilən «boy» (yaxud «bəy») və həmin sözün nisbi sinonimi mənasında işlədilən «təkə» sözü ilə bağlıdır. («Koroğlu» dastanının «Eyvazın Çənlibelə gətirilməsi» qolunda belə bir epizod vardır: «Eyvazın əldən getməyi bir tərəfdən də Koroğlunun Çənlibeldən gəlib Təkə Türkmanda belə iş görməyi Ərəb Reyhana çox ağır gəldi.») Göründüyü kimi, qədim dilimiz üçün səciyyəvi olan «boy» və «təkə» sözləri birləşib Boytəkə oykonimini əmələ gətirmişdir. Hazırda həmin oykonim Gürcüstanın Azərbaycan-türk mətbuatında Beytəkər şəklində sabitləşmişdir. Yəni, «o» səsi «e» səsi kimi işlənmiş, «r» səsi isə artırılmışdır. Dəniz səviyyəsindən 810 m yüksəklikdə yerləşən bu kənddə hazırda 300 nəfərdən çox soydaşımız yaşayır və 1937-ci ildən burada Azərbaycan məktəbi fəaliyyət göstərir. CƏFƏRLİ - Qədim Bağ Borçalısının Bolulus bölgəsində (indiki Bolnisi rayonunda) Maşaver çayının sağ sahilində, rayon mərkəzindən 7 km gündoğarda, dəniz səviyyəsindən 430 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu kəndin adı ilk baxışda adama elə gəlir ki, o, şəxs adı əsasında əmələ gəlmiş antropotoponimdir. Lakin həmin onomastik vahidin mahiyyətini açdıqda məlum olur ki, Cəfərli patronimdir, yəni nəsil, tirə adı əsasında düzələn xüsusi addır - komonimdir (kənd adıdır). Çəfərliı Qazax tayfasına mənsub olan ellərdən birinin adı olub. Azərbaycanın Ağsu, Qazax, İmişli, Gədəbəy, Cəlilabad və başqa rayonlarında da eyniadlı kəndlər vardır. «Cəfərli» kəndinin adı indi gürcü dilində «Samtredi» adlanır. Əhalisi 550 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1930-cu ildən fəaliyyət göstərir. Professor Səmayə Əhmədova, veteran müəllimlər Əmir və Ələddin Əhmədovlar və b. bu kəndin yetirmələridir.ÇATAX - 1728-ci ilin mənbələrinə görə, Tiflis quberniyasının Borçalı qəzasının Güney səmtində dağlıq meşəliyin ətəyində, Bolnisçayın sol sahilində, rayon mərkəzindən 16 km güneydə, dəniz səviyyəsindən 750 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim türk dillərində «iki dağ, iki təpənin birləşdiyi yer» mənasında işlənən «çatax» sözü əsasında yaranıb. Bu kənd indi «gürcücə» «Poladauri» adlanır. Əhalisi 505 nəfərdir.DARVAZ - Qədim Bağ Borçalısının qərb hüdudlarında - təbiətin gözəl bir guşəsində - Bolulus (Bolnisi rayonu) bölgəsində, başı göylərə ucalan Şindi dağının şərqində Gədə çayının sahillərində (əsasən sol sahilində), Şindi dağından şərq istiqamətdə qalın meşələrlə örtülü sıra dağlar arasında, rayon mərkəzindən 22 km qərbdə, dəniz səviyyəsindən 822 m yüksəklikdə yerləşir. Kənd şimal tərəfdən Ağbaba dağına söykənib, sanki, ondan güc alır. Darvaz kəndi coğrafi mövqeyinə görə, qərbdən Dağ Borçalısının Başkeçid bölgəsinin Azqanlı (Azgəyliyən), Ormeşən və Şorşelet kəndləri, şimaldan isə Ehram (Xran) çayı ilə həmsərhəddir. Əhalisi 4 min nəfərə yaxındır. Kənddəki Azərbaycan orta məktəbi 1919-cu ildən fəaliyyət göstərir və hazırda tanınmış xeyriyyəçi-mesenat Ziya Abbasovun adını daşıyır. Osmanlıda paşalıq rütbəsinə yüksəlmiş Qəhrəman Mehralı bəy, sərkərdə general-mayor Ayvaz İsmayılov, müharibə veteranları və el ağsaqqalları Nadir Əhmədov, Cəlal və Ənvər Aşirovlar, İsgəndər Əlləzov, İlyas Əliyev, Mürsəl Gülməmmədov, Nəbi Çobanov, tanınmış alimlər Nyu-York Elmlər Akademiyasının akademiki Mədəd Çobanov, Məhəmmədəli və Murtuz Məmmədovlar, Fərman Gülməmmədov, Valeh, Əli və Fəxri Hacıyevlər, İbrahim Güləhmədzadə, Məhər Aşirov, Tofiq Məmmədov, Məmməd (Mels) və Everest Əliyevlər, Fazil Bəxtiyarov, Paşa Əhmədov, Yaşar Ömərov, Faiq Namazov, tanınmış jurnalistlər Musa və Müşfiq Çobanovlar, Şərif Salmanlı, əməkdar müəllim Mədəd Muradov, Alı Orduxanov, Hacıməmməd Hacıyev, Süleyman Salmanov, Müseyib Qəmbərov, Vəli Abbasov, Heydər Abbasov, Nadir Abbasov, Süleyman Orucov, Oruc Nəbiyev, Hüseynəli Hacıyev, şairlər Eldar Hacıyev, Yəhya Borçalı, Əlləz Novruz, Rafiq Hümmət, Asif Ozan, Xıdır Orucoğlu, Ziyadxan Qəliz, Taryel Sarıoğlu, Yaşar Darvazlı, həkimlər Güləhməd Güləhmədzadə, Şamil Əliyev, Səməd Çobanov, Məşkür və Zakir Nəbizadələr, Məhərrəm Məmmədov, Etimad Nəbiyev, hərbçilər və hüquq-mühafizə işçiləri Almaz Məmmədov, Firdovsi, Vaqif və Zaman Bayramovlar, Adil Əliyev, Bayram İsayev, Nazim Musayev, Cümşüd Orucov, Nazir Əlləzov, Sahib Məmmədov, İman Əliyev, Qənbər və Nizami Aşirovlar, Rəşid və Anar Hacıyevlər, Müqzər Abdullayev, Oqtay Nəbiyev, Rizvan Əliyev, Mais Salmanov, iqtisadçı Əbülfət Nağıyev, toylarımızın bəzəyi istedadlı müğənni Marat Darvazlı, ictimaiyyətçilər Fədli Məhərrəmov, Süleyman Əhmədov və b. bu kəndin yetirmələridir. «Darvaz» oykonimi türk köklü qədim «darvaz» etnonimi (qəbilə və ya tayfa adı) əsasında təşəkkül tapmışdır.Gürcü mənbələrinin verdiyi məlumatlara görə, Bağ Borçalısının Bolulus bölgəsində bir-birinə yaxın Darvaz (sonralar Darbazi), Darvaz tala, Darvaz cala adlı kəndlər də olub. Həmçinin, Şərqi Gürcüstanda - Telavi rayonunun ərazisində indi də Darvaz bulağı adlı hidronim vardır. Bu, o deməkdir ki, vaxtı ilə darvaz tayfasının bir qolu həmin ərazidə yaşayıb və orada da içməli su üçün bulaq çəkmişdir. «Darvaz bulağı» hidronimi isə, bizim fikirlərimizi bir daha təsdiq edir. Həmçinin, IX əsrdə Cənubi Azərbaycanda Babək üsyanı ilə əlaqədar olaraq, Darvaz kəndinin adı çəkilir. Bu kəndin əhalisi Azərbaycan türklərindən ibarət olub. Bundan başqa, erməni müəllifləri Bolnisi rayonunun qərb bölgəsindəki yüksək təpəliklərdəki kilsələrin (xalq arasında Yazılı kilsə adlanır) X-XI əsrlərdə tikildiyini və (əslində Alban kilsəsini - M.Ç.) erməni kilsəsi (bu kilsələr Darvaz kəndinin ərazisindədir) olduğundan bəhs edir. Erməni müəllifi elə buradaca heç özü də bilmədən həmin kilsənin kimə məxsus olduğunu qeyd edir: «…bu erməni kilsələri Türk Darvazının yaxınlığındadır». Deməli, erməni müəllifi də Darvaz elinin, yəni indiki Darvaz kəndinin qədim tarixə malik olduğunu və həm də hgmin kəndin türk kəndi olduğunu təsdiqləyir. Yəni, bu da onu göstərir ki, qədim türk kəndinin yaxınlığında, hətta bir neçə kilometr uzaqda belə erməni kəndi yoxdursa, deməli elə həmin abidə də erməni yox, türk abidəsidir.Həmçinin, 1590-cı illərə aid olan türk mənbələrində Borçalı xüsusi inzibati-ərazi vahidi kimi qeyd olunmasa da, tarixi Borçalı ərazisindəki mahalların, nahiyələrin, sancaqların və 150-yə yaxın elin-kəndin adları qeyd olunmuşdur. Bu kəndlərin arasında Darvaz kəndinin adı da vardır.Qeyd: Hazırda Borçalının Bolulus bölgəsində, indiki Bolnisi rayonunda iki Darvaz//Darbaz kəndi mövcuddur. Faxralı kəndinin yaxınlığında yerləşən Darvaz kəndi «Bala Darvaz» adlanır. Bax: «Bala Darvaz».«DARVAZ» adına Qərbi Azərbaycanın Zəngəzur bölgəsində də rast gəlirik. Belə ki, Bazarçayın sol sahilində Darvaztəpə (oykonim) adlı dağ vardır. Darvaz tayfasının tarixi möhürü olan bu toponimdən aydın olur ki, tarixin müəyyən mərhələsində Darvaz tayfasının bir qolu da həmin ərazidə yaşayıb... Azərbaycanın Zaqatala rayonunda da Darvaz tayfasının adı ilə bağlı olan Darvazbinə adlı kənd vardır. Həmçinin, Orta Asiyada, o cümlədən Türkmənistanda və digər bölgələrdə də Darvaz tayfasının adı ilə bağlı bir sıra oronimlər və hidronimlər vardır.DARVAZ CALA - Qədim Borçalı mahalının Bolulus bölgəsində, Darvaz kəndində, Gədəçayın sahilindədir. Bu oykonim də türkköklü «darvaz» etnonimin - tayfanın adı ilə türkköklü «cala» sözünün birləşməsindən yaranıb. Azərbaycan-türk dilində «cala» sözü «çaykənarı, çaysahili» mənalarını bildirir. Ümumilikdə isə, «Darvaz cala» oykoniminin mənası «çay kənarında yerləşən Darvaz eli» (kəndi) deməkdir. Bu mülahizəni həmin ərazinin coğrafi mühiti də təsdiq edir. DARVAZ TALA - Qədim Borçalı mahalının Boluls bölgəsində, Darvaz kəndindən qərb tərəfdə Başkeçid rayonunun Örməşən kəndi ilə həmsərhəddədir. Bu oykonim türkköklü «darvaz» etnoniminin - tayfasının adı ilə türk köklü «tala» sözünün birləşməsindən yaranıb. Türk dillərində «tala» sözü meşəliyin aralarında olan açıq sahələrə deyilir. Deməli, «Darvaz tala» oykoniminin ümumi mənası «meşəliyin ortasındakı açıq yerdə yerləşən «Darvaz eli», kəndi deməkdir. Bu deyilənləri Darvaz kəndinin coğrafi və təbii mühiti də təsdiqləyir.Darvaz yaylası - Qədim Borçalı mahalının Bolulus bölgəsində, Darvaz kəndindən qərb tərəfdə Başkeçid rayonunun Örməşən kəndi ilə həmsərhəddədir. Bu ərazi maldarlıq üçün daha əlverişli olduğu üçün Darvaz əhalisinin varlı təbəqəsinin az bir hissəsi XIX əsrin sonu və XX əsrin əvvəllərində öz torpaqlarında evlər və tövlələr tikib kənd salıbdır. Onlarla ailələr buraya köçüb, beləcə Darvaz yaylağı (buraya İkinci Darvaz da deyiblər) adlı kiçik bir kəndin özülü qoyulmuşdur. Burada məktəbyaşlı uşaqların sayı artıdığna görə, ibtidai məktəb də açılıb. Lakin XX əsrin 40-cı illərində sabiq Sovet imperiyasının «daxili iqtisadi siyasəti» nəticəsində xalq oradan geri, Darvaz kəndinə köçürülmüş və orada yalnız kolxozun maldarlıq və atçılıq təsərrüfatı saxlanılmışdır. Həmin təsərüfat sahələri də XX əsrin 50-ci illərində Darvaz kəndinə köçürülmüşdür. Bax: «Darvaz».DAŞLIQULLAR - Qədim Borçalının Bolulus bölgəsində, Maşaver çayının sol sahilində, Marneuli-Bolnisi avtomobil yolunun kənarında, rayon mərkəzindən 12 km gündoğarda, dəniz səviyyəsindən 430 m yüksəklikdə yerləşən qədim türk kəndinin adıdır. Toponimin Dəşti-Qullar, Daşlı-Qullar, Dəşti-Oğullar, Daşdı-oğullar kimi anlamları var. Əhalisi 893 nəfərdir. Kəndin adı XIX əsr sənədlərində «Ağbabalı» kimi də qeyd olunmuşdur. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1924-cü ildən fəaliyyətdədir. Əmək Qəhrəmanları Əmirxan Abbasov, Heyransa Mehdiyeva və b. bu kəndin yetirmələridir.DƏLLƏR - Qədim Borçalı ərazisinə aid olan Bolulus və Başkeçid - indiki Bolnisi və Başkeçid rayonlarında kənd adıdır. Bu kəndlərdən birinin adı - Başkeçid rayonundakı Dağ Dəlləri kəndi, hələlik öz tarixi adını daşısa da, Bolnisi rayonundakı Aran Dəllər kəndinin «bəxti» gətirməmiş, «gürcü qardaşlarımız» onun tarixi adını dəyişib «Muşevani» qoymuşlar. Beləliklə də, kəndin tarixi adı yadlaşdırılmışdır. Rayon mərkəzindən 14 km günbatarda, Maşaver çayının sağ sahilində, dəniz səviyyəsindən 750 m yüksəklikdə yerləşən Aran Dəllər kəndində hazırda 1200 nəfərdən çox soydaşımız yaşayır. Kənddə 1921-ci ildən Azərbaycan məktəbi fəaliyyət göstərir. El ağsaqqalları Hüseyn İmanoğlu, Alı Sarıoğlu, Yəhya Məmmədoğlu, Səməd Süleymanoğlu, Vəkil Sarıyev, Əlmədəd Muxtarov, Aşıqlar Gövrək Murad, Əhməd, Əli, Bafəli, Zurnaçı Söyün, «Şərəf» ordenli şair Əlixan Yəhyaoğlu, xeyriyyəçi Eldəniz Yəhyaoğlu, alimlər Əlican Sarıyev, İbrahimxəlil Tamıyev, Şamo İsrafilov və b. bu kəndin yetirmələridirlər.Dəllər adlı kəndlər, yəni Aran Dəllər və Dağ Dəllər tarixi mənbələrdə hələ 1728-ci ildə qeydə alınmışdır. Bundan başqa, Marneuli rayonundakı Hacıisəkənddə - Dəliəhmədli, Dəlihasannı, Dəlibaşlar, Yuxarı Saral kəndində - Dəlibayramlı, Ambarlı - Ambarovka kəndində - Dəliyənli, Bolnisi rayonundakı Kolagir kəndində Dəllər və s. nəsil adları mövcuddur. Dəllər toponimik adlarının təşəkkül tapdığı sözlər əsasında düzələn kənd adlarına Azərbaycanda da rast gəlirik. O cümlədən, Ağsu və Saatlı rayonlarında Dəlilər adlı kəndlər, Şəmkir rayonunda Dəlilər adlı şəhər tipli qəsəbə, Dəlilər Cəyir, Dəlilər Cırdaxan adlı kəndlər, Zərdab rayonunda Dəli Quşçu adlı kənd və Goranboy rayonunda Dəliməmmədli adlı şəhər tipli qəsəbə vardır.Həmçinin, bu qrup toponimlərə Qərbi Azərbaycanın (indiki Ermənistanın) sabiq İrəvan quberniyasının Yeni Bayazid (Novobayazid) qəzasında Dəllər, Ağcaqala nahiyəsində Dəlilər (1590-cu ildən qeyd olunub), Kami nahiyəsində və Aleksandropol qəzasında Dəlilər (1728-ci ildə qeydə alınıb) və sabiq İrəvan qəzasında Böyük Dəllər adlı kəndlər olmuşdur. Yuxarıda adları qeyd olunan kənd adlarına nəzər saldıqda aydın olur ki, həmin kənd adları «tele» adlı etnonim əsasında formalaşmışdır. Tarixdən məlumdur ki, türkköklü qədim tayfalardan biri də «tele» tayfaları olmuşdur. Bu tayfa xalqımızın etnogenezisində yaxından iştirak etmişdir. Bunu həmin tayfa adı əsasında düzələn toponimik vahidlər və onların müxtəlif bölgələrdə yayılması da təsdiq edir. Belə ki, dəli etnonimi «tele» şəklində hunların bir tirəsinin adı kimi məlumdur. Tarixi mənbələrin verdiyi məlumata görə, «telelər» qədim zamanlarda Balxaş gölü ətrafında yaşamış və hun tayfa birləşmələrinə daxil olmuşdur. «Tele» tayfası VI əsrin ortalarında Dağıstana qədər uzanan türk xaqanlığının tərkibinə daxil olmuş və əsas etibarilə Xəzər dənizi sahillərində məskən salmışdır. Mənbələrə əsasən söyləmək olar ki, eramızın VI-VII əsrlərində «tele» tayfası Azərbaycanda və onun hüdudlarında oturaq həyat keçirməyə başlamışlar. Dilimizin sonrakı inkişaf prosesində «tele» sözü «dele» və ya «dəli» kimi formalaşmış və sonralar ona «-lər» şəkilçisi artırılmışdır. Deməli, dəli etnonimi «tele» sözü əsasında təşəkkül tapmışdır. Belə ki, «dəli» sözü əvvəllər dilimizdə həm tayfa adı, həm də «igid, cəngavər, qoçaq, cəsur, çılğın, qəhrəman, döyüşçü» mənalarında işlənmişdir. Ümumilikdə isə, «dəli» tayfası «igid və cəngavər» tayfa məzmununu bildirir. Heç təsadüfi deyil ki, mədəniyyətimizin ensiklopediyası hesab olunan «Kitabi-Dədə Qorqud» dastanlarında - Dəli Domrul, Dəli Dondar, Dəli Qoçar, «Koroğlu» dastanında - Dəli Koroğlu, Dəli Həsən, Koroğlunun dəliləri, «dəli nərə çəkmək» kimi antroponomik və leksik vahidlər formalaşmışdır. Bu da «tele» tayfasının döyüşkən və cəngavər türk tayfası olmasına dəlalət edir. «Dəli» sözünü Nəsimi də həmin mənada işlətmişdir: «Düşdü yenə dəli könül gözlərinin xəyalinə» və s. Onu da qeyd edək ki, hələ orta əsrlərdən də əvvəl mövcud olmuş Aran Dəlləri qədim Borçalının Bağ bölgəsindədir, cənub tərəfdən meşələrlə örtülü dağa söykənib, sanki həmin dağdan güc alır... Dağ Dəlləri isə, qədim Borçalının Dağ bölgəsində Başkeçid nahiyəsinin düzənliyində yerləşir, əksər vaxtlar çən-çiçkin altında olsa da, həmişə saf və təmiz havada ağır-ağır nəfəs alır… Bu kəndlər arasındakı məsafə coğrafi miqyasla təxminən 15-20 kilometr olar. Hər iki kəndin ab-havası, sanki, Koroğlunun Çənlibelini xatırladır...Qədim Borçalı mahalında, Dəllər kəndlərinin yaxınlığında, hələ orta əsrlərdən bəri Dəllər toponimii ilə ilgili daha iki oronim - dağ adları da indiyədək xalqın yaddaşında yaşamaqdadır. Bunlardan biri çox yüksək olmayan Yumru çalda (dağda) yerləşən, möht\əşəm qaladır. Orta əsrlərdən üzü bəri bu qala Koroğlu qalası adı ilə xalqın yaddaşında yaşamaqdadır. İkinci oronim isə, Dəliklidaş adlanır. Dəllər kəndlərini Koroğlu qalasının və Dəliklidaşı xatırlayanda, həmin anda, istər istəməz «Koroğlu» dastanından bir epizod yada düşür. Dastanının «Qulun qaçması» qolunda Koroğlu deyir:Bir qul qaçırmışam Ərəbistana,Arayın, axtarın, tapın, gətirin.Girmiş olsa, Dəliklidaşa,Fərhadı aparın çapın gətirin.Dəliklidaş coğrafi miqyasına görə, Aran və Dağ Dəlləri kəndləri arasında təxminən orta məsafədə, hər tərəfi sıldırımlı qayalar olan Meşəvari dağ çayının sahillərində yerləşir. Deməli Koroğlunun qaçan dəlisi yalnız Dəliklidaşda gizlənə bilər. Odur ki, Koroğlu qaçan dəlisini Dəliklidaşda axtarmağı məsləhət bilir.Yuxarıda qeyd olunan oykonimlər-kənd adları da, oronimlər də indi də xalq arasında fəal şəkildə işlənməkdədir. DƏMİRLİ - Qədim Borçalının Bolulus bölgəsində - indiki Bolnisi rayonunda Gədi çayının sol sahilində, rayon mərkəzindən 20 km qərbdə, dəniz səviyyəsindən 800 m yüksəklikdə yerləşən Dəmirli kəndində 400 nəfərə yaxın soydaşımız yaşayır. Dəmirlidə Azərbaycan məktəbi 1931-ci ildən fəaliyyət göstərir. El ağsaqqalları Nəbi Qarallı, Mədəd İbrahimov, alimlər Ənvər Şabanov, İbad Əhmədov, Əlövsət Osmanlı, müəllimlər Cəlal Osmanov, Həmid Şabanov, Azərbaycan Müdafiə Nazirliyində idarə rəisi vəzifəsində işləmiş polkovnik Tofiq Şahbazov, ictimaiyyətçilər Nəbi və Rasim Şahbazovlar, Əjdər Məmmədov və b. bu kəndin yetirmələridir.Başkeçid rayonunda Böyük Dəmirçihəsənli (indi Qızılkilsə), Kiçik Dəmirçihəsənli (indi Şindilər) adlı kəndlər vardır. Azərbaycanın Ağdərə rayonunda Dəmirli; Bərdə rayonunda iki Qaradəmirçi, Tərtər rayonunda Dəmirçilər, Şamaxı rayonunda və Naxçıvanda Dəmirçi; Qazax rayonunun Birinci Şıxlı və Dəmirçilər ərazi bölgələrində, Qubadlı və Xankənd rayonlarında Dəmirçilər; Kəlbəcər rayonunda isə Dəmirçidam; Qərbi Azərbaycanın - indiki Ermənistanın Əbilkənd (indiki Kalinino - Taşir) rayonunda Dəmirçilər, sabiq Zəngəzur qəzasında - Dəmircili adlı kəndlər olmuşdur. Bu kəndlərin adını əmələ gətirən istər Dəmirli, istər Dəmirçi, istərsə də Dəmirçilər türklərin-azərbaycanlıların etnogenezisində yaxından iştirak edən Dəmirçilər tayfasının adı ilə bağlıdır. «XIII əsr tarixçisi Şahabəddin Nəsəvi onların Çingiz xanın nəslindən olduğunu göstərmişdir.» Onlar XVI əsrdə Türkiyənin Kars şəhəri ətrafında yaşamışlar. XIX əsrdə yaşamış M.M.Xəzəniyə görə, onlar Azərbaycana, əsasən Qarabağ xanlığına XVIII əsrdə Pənahəli xan Cavanşirin dövründə gəlmişlər. Bu kəndlərin hamısının adları «dəmirçi» etnonimi əsasında düzəlmişdir. Bu kəndlər haqqında məlumatlara 1590-cı il İrəvan əyalətinin, 1721-1728-ci il «Dəftəri-müfəssəl əyaləti Tiflis»də rast gəlmək olur. ƏSMƏLƏR - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin mərkəzi hissəsində - Bolulus (indiki Bolnisi) rayonunda Maşaver çayının sol sahilində, Marneuli-Bolnisi avtomobil yolunun kənarında, rayon mərkəzindən 7 km gündoğarda, dəniz səviyyəsindən 450 m yüksəklikdə yerləşən qədim türk kəndinin adıdır. Əhalisi 286 nəfərdir. Alimlər Vəkil və Şakir Xəlilovlar, Kamal Gülməmmədov və b. bu kəndin yetirmələridir. FAXRALI - Qədim Bağ Borçalısının Güney (cənub) səmtində Bolulusda (indiki Bolnisi rayonunda) meşəliklə örtülmüş dağların ətəyində, Talaver çayının sahilində, rayon mərkəzindən 19 km gündoğarda, dəniz səviyyəsindən 560 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bu oykonim xalq etimologiyasına görə, «fağır» sözü ilə «Alı» antroponiminin - şəxs adının birləşməsindən, başqa bir etimologiyaya görə isə, «Fəxr» sözü ilə «Alı» şəxs adının birləşməsindən yaranıb. «Faxralı» oykoniminin birinci komponentindəki, yəni «fəxr» sözündəki «ə» incə saitinin qalın «a» səsinə çevrilməsiniı nəzərə alsaq, onda «Faxralı» kənd adının «Fəxr» və «Alı» şəxs adından düzəlməsi ağılabatan görünür. Təəssüflər olsun ki, son illərdə kəndin adı dəyişdirilmiş, guya «gürcüləşdirilmiş» və «Talaver» adlandırılmışdır. Hazırda 7 min nəfərə yaxın soydaşımızın yaşadığı bu kənd Ulu Borçalının saz-söz, din, təhsil ocaqlarından biri sayılır. Burada qədim abidələr, səkkizayaqlı kilsə, qəbirüstü yazılar, XVII əsrin yadigarı məscid diqqəti çəkir. Azərbaycan məktəbi 1919-cu ildən fəaliyyət göstərir. Şairlər Miskin Nəbi, İveylər Allahverdi, Fatma Alıqızı, Nolad, Güllər Pəri, Güllər İsmayıl, Şaban, Kəbleyi Qara, Hüseyn, Səkinə Alməmmədli, Kərbəlayi İbrahim, İsmayıl Güllər, Əli Səngərli, Əli Faxralı, Rəşid Faxralı, Məmmədəli Əlləzov, Səməndər Məmmədov, aşıqlar Sarvan Bayram, Dünnü (Dünyamalı), Mürsəl, Sazçalan Dəllək Söyün, Azərbaycan Mətbuat Şurasının sədri Əflatun Amaşov, jurnalistlər Hacı Həsənov, Məmməd Məmmədov, Dünyamalı Bayramov, Azərbaycan Milli Məclisinin üzvü olmuş professor Şamil Qurbanov, alimlər Oruc Piriyev, Şəmistan Mikayılov, Tahir Pənahov, Namaz Bədəlov, Əli Hüseynov, Hüseynqulu Məmmədov, Elxan və Eldar Məmmədlilər, İbrahim Əlizadə, Şamil Orucov, Polad Poladov, Vaqif Nəbiyev, Əflatun Həsənov, Qurban Qasımov, İsa Xəlilov, Əli Əlizadə, Sona xanım Əlizadə, Vahid Qurbanov, polkovniklər Bahəddin Həsənov, İsaxan Aşırov, incəsənət xadimləri Ələddin və Həsən Həsənovlar, Uşu-sanda üzrə 7 dəfə Dünya çempionu Canpolad Budaqov, Əmək veteranları Eyvaz Məmmədov, Həsən Qurbanov, Uğurlu Hüseynov, ictimaiyyətçilər Aydın Qurbanov, Abbas Abbasov, veteran müəllim Cümşüd Gülməmmədov, El ağsaqqalları Təhməzqulu Dünyamalıoğlu, İman Təhməzquluoğlu, Oruc ağa, Hacı Məmmədəli, Hacı Həsən, Hacı Mola Oruc, Hacı Həmid Kərimov, Musa Haqverdioğlu, Şərif Budaqov, Mehralı Həsənov, Aslan Əliyev, Koxalı Axund Hacı Qazi Ələsgər, Mirzə Rza Əlizadə, Həbib Əlizadə, Mirzə Seyfulla, Pənah Mahmudov, Kərbəlayı Molla Alı, Şeyx Qurban, Şeyx Səlim, Şeyx İsgəndər, Şeyx Binəli, El igidləri Qara Namaz, Qaçaq Rüstəm, Çərçioğlu Hümbət, Dəli Eyyub, həkim Səməd Məmmədov və b. bu kəndin yetirmələridir.GÜLƏVER - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin Bolulus nahiyəsində (indiki Bolnisi rayonunda) Gədə çayın sol sahilində, rayon mərkəzindən 17 km qərbdə, dəniz səviyyəsindən 810 m yüksəklikdə yerləşən kəndin adıdır. Bulqarların qıpçaq tirəsi kollarla, alban tirəsi kellərlə, qıpçaq-qarapapaqlar içindəki Kül tayfası ilə bağlılığını düşünmək mümkündür. Kənd iki qismə bölünüb: Aşağı Güləver və Yuxarı Güləver. Bu oykonimlər «Aşağı» və «Güləver» sözlərinin, həmçinin «Yuxarı» və «Güləver» sözlərinin birləşməsindən yaranıb. Aşağı Güləver kəndinin adı rəsmi sənədlərdə gürcü dilinə tərcümə olunaraq «Kvemo Qulaveri» yazılırdı. 1990-ci illərdə kəndin adı yenidən haqsızcasına «gürcüləşdirilmiş», Aşağı Güləver - «Qeta» («Gədi»), qonşu Yuxarı Gülever kəndi isə «Cipor» adlandırılmışdır. Əhalisi müvafiq olaraq 600 və 800 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan orta məktəbi 1930-cu ildə yaradılıb. Alimlər Əlyar Namazov, Kərim Məmmədov, Teymur Qarayev, maarifçilər Mustafa İsayev, Fərəməz Mehdiyev, Ziyadxan Namazov, Fərəməz Cəlilov, təsərrüfatçı Müseyib Mirzəyev, hüquq-mühafizə işçisi Mürvət Musayev və b. bu kəndin yetirmələridir.HƏSƏNXOCALI - Qədim Borçalının Bağ bölgəsinin mərkəzi hissəsində Bolulus (indi Bolnisi) rayonunda kənd adıdır. Bu oykonim, çox güman ki, nəsil adı əsasında təşəkkül tapıb. Maşaver çayının sol sahilində, Marneuli-Bolnisi avtomobil yolunun kənarında, rayon mərkəzindən 13 km gündoğar səmtdə, dəniz səviyyəsindən 430 m yüksəklikdə yerləşən bu kəndin ə\halisi hazırda 800 nəfərdən çoxdur. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1921-ci ildən fəaliyyət göstərir. Şair Bəhram Mehdi, maarifçilər Ramiz Məmmədəlizadə, Məhərrəm İsmayılov və b. bu kəndin yetirmələridir.Tiflis quberniyasının Ağcaqala nahiyəsində də eyni adlı kənd olub.İMİRHƏSƏN - Qədim Bağ Borçalının Bolnisi rayonunda kənd adıdır. Bu oykonim türk oğuzların Eymur-Əymur tayfasının, yaxud noqaylarda indi də yaşayan İmir tayfasının adı əsasında formalaşıb. Çox güman ki, «İmir» tayfasına mənsub olan şəxs - Həsənli bu kəndin özülünü qoyduğu üçün kəndin adında da həm tayfasının adını, həm də özünün soyadını saxlamışdır. Maşaver çayının sağ sahilində, rayon mərkəzindən 13 km gündoğarda, Tiflis-Kazret dəmiryolunun kənarında, dəniz səviyyəsindən 470 m yüksəklikdə yerləşən bu kəndin əhalisi 1740 nəfərdir. Kənddə Azərbaycan məktəbi 1921-ci ildən fəaliyyət göstərir. Əmək Qəhrəmanları Qoca Fətullayev, Tamam Bayramova, Abbas İsmayılov, professorlar Mahmud Allahverdiyev, İsfəndiyar İsmayılov, veteran müəllim Fəzləddin Quluyev, Aşıq Sədi Mərdanov, şair-yazar Nəsimi Ənvər və b. bu kəndin yetirmələridir.(DAVAMI BURADA - BU SƏTRİN ÜSTÜNƏ VURUN, KEÇİD OLACAQ)ZiM.Az. Muəllif huquqları qorunur. Məlumatdan istifadə etdikdə istinad mutləqdir.